Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Sunday, December 25, 2011

♥ 10 SIKAP MANUSIA YANG DICELA OLEH ALLAH ♥

assalamualaikum.......

hari ni sy nk kongsi sesuatu dgn kawan2......tersebut adalah 10 sikap manusia yg dicela oleh Allah.....heheheh...jom kte amalkan bersama.....menjauhi sikap2 yg dilarang dan dibenci oleh Allah....semoga kte semua diberkati Allah...insyaAllah.....smile=)

~ GELOJOH ketika MAKAN
~ BANYAK BERCAKAP
~ SUKA MARAH-MARAH
~ HASAD DENGKI
~ KEDEKUT
~ BERMEGAH-MEGAH
~ CINTAKAN kepada DUNIA
~ EGO atau SOMBONG
~ SUKA BANGGA DIRI
~ GEMAR kepada PUJIAN atau RIAK

Friday, December 23, 2011

~PETUA IMAM SYAFIE........

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih


Empat perkara merosakan mata

1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat


Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama


Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun beliau sudah meninggal.

Friday, December 9, 2011

~ dunia EILA tanpa MUKABUKU ~

~alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah......sy masih lagi bernafas...masih lagi mampu menyedut udara di bumi Allah yg penuh rahmat dan berkat ini...masih lagi mampu menulis bait2 kata di papan kekunci ini....tuk tatapan bersama.........

09/12/2011

hari ke5 sy DEACTIVATED account fb saya...ni misi 14 hari sy deactivate fb sy...heheheheh..so, i'm not a FACEBOOKER anymore....muahahahahah....kalu korang search SILAWATI EILA, korg xkn jumpa da..hehehe..ini adalah keputusan yg sgt berat tuk sy pilih...sama mcm keputusan yg sama sy amik setahun yg lalu, tuk blocked someone dr account fb saya...n block terus die dr hidup sy....lalalalalalala....

bile sy ckp nk tutup akaun FB sy, ramai yg tertanya2 kenapa..dan ada jugak yg ckp, 'JANGAN'....hurm...sy pn terfikir2 jugak kenapa sy berniat nk tutup akaun fb sy ni....mgkin kt bwh ni jawapannya....

1. sebab mcm da bosan ngadap FB ni...bile da bosan, rasa mcm nk tutup akaun jek...
2. mcm bnyk buang masa jek...sikit2 nk update status..skit2 nk komen...ntah...
3. bile da niat nk tutup..mak mcm merestui secara x sengaja..even x ckp kt mak tp mak selalu bising ckp fb ni x bgus la..bnyk benda yg x elok dr yg elok la..ape la..ini la..itu la..(ada dlm salah 1 status sy pasal ni....)...
4. ada plak bnyk slah faham...erm, certain org jek tahu pasal ni....so, sy mcm da serik..da fed up..cm sedih jek dgn benda yg da berlaku...so, better sy stop jek...huhuhu
5. mencari sedikit ketenangan..sedikit privasi tuk diri sendiri.....someone ada pesan..xkn sume benda nk kongsi dgn org....simpan tuk diri sendiri jugak....hehehehe...

masa amik keputusan nk tutup akaun ni..memang sedih....sebab bnyk kenangan..bnyk benda best yg ada dlm ni....ada kwn2 yg sentiaa menghiburkan hati...ada updates2 tentang ARSENAL..tentang bola sepak....ada tazkirah2 yg menyedarkan kte sume dr lena...huhuhu.....bnyk jugak la.....tp bile ditimbang2 balik...sy paling sedih dan paling rindu dekat:

a. geng The Joker Association aka TJA...........esp mie, pikah, uzaer, muz, zue, pacik hanker, brader yen....huhuhuhu......xpe..kte masih boleh contact dgn enset pasni....
b. geng ARSENAL....Arsenal Sampai mati...Arsenal Ape Plut...Arsenal Malaysian Supporters, The Malaysian Gooneritas....dan bnyk lagi.....rindu kt aqeh, kt paah, kt ann, kt kak yus, fit, paan....dan ramai lagi....
c. kwn2 sume...yg hnya berhubung melalui fb,.....sebab x sume org ada ms nk text, nk email..kdng2 just say 'hi' via fb jek..n tau perkembangan masing2 melalui status dan post kt fb ni jek..huhuh
d. rindu kt post&pesanan SHAM KAMIKAZE dan rindu nk menatap gmbr2 cantik hasil ketipan kamera USTAZ AZHAR IDRUS.....


~bile pk balik....xtau berbaloi ke x keputusan nk tutup akaun fb ni...tp ntah la..mgkn ada hikmah disebaliknya, kenapa Allah lorongkan hati sy berbuat demikian.....xpela....


dan bile da x aktif ni, terpikir la balik nk tulis blog balik...huhuhuhu...so, perkara 1st yg sy tulis...pasal misi ni la...semoga misi ni berjaya....maaf kt kawan2 atas keputusan yg sy ambil ni...memang betul la kot...org mcm sy ni suke lari dr masalah, dr selesaikan masalah tersebut.....sebab sy pk, kalu sy lari, mslh tu xkn timbul dan nanti akan selesai dgn sendirinye....heheheh......all da best kt sume kwn2..... luv u all......



Tuesday, February 15, 2011

~terkelu di pagi hari..

mak:eila balik x bulan ni?
eila:x la mak..ssh la balik weekend jek..tngu cuti bln 3 nnti..
mak:tu la,ssh tmpg org ni..kn cari driver la..sng skit..                                                                         eila:driver?driver ape mak..
mak:driver la..x pyh tumpang2..
eila:driver pn kn tumpang mak..driver ape mak x pyh tumpang?
mak:ala, cari SUAMI le..jadi driver..x pyh tumpang..xkn isteri pn kn tumpang..
eila:erk..(mcm mau ltk terus phone tu..)


ya ALLAH....memang terkelu seribu bahasa bile mak ckp cmtu...x sangka sebab mak jenis pendiam dan x kisah.....mak sebelum ni pn kias2 jak...skali terkena pagi tadi, merah padam muka ku.....memang xtau nk ckp apa....huhuhuhu.....

mak, maafkan anakmu ini..bukan niat nk mengecewakan...bukan niat nk melukakan....tp itu la hakikatnye....jodoh belum sampai...belum ada yg singgah di hati....belum ada yg sudi menemani...maafkan saya mak.....

mak, tipu klau cakap kami adik2 x ingin dicintai dan menyintai...tapi, siapa la kami.....km dipihak yg dipilih, bukan dipihak yg memilih....kami x penah memilih...memang tiada pilihan untuk dipilih, mana mungkin kami memilih......

mak, anggap saja jodoh belum sampai...anggap saja doa kte semua belum dimakhbulkan Allah....anggap sja masa belum tepat, belum sesuai....apa yg boleh kte smua lakukan, berdoalah semoga ia dipercepatkan...berdoalah smoga kami semua bertemu dgn jodoh yg tepat, yg diciptakan Allah buat kami semua.....

mak..kami semua sayang mak....ayah n adik2 yg lain..bukan biat kami untuk tdak mnggembirakan mak....mak jgn hiraukan kata2 org mak..biarlah mereka berkata2....ingtlah, semua ni da takdir mak....insyaAllah, suatu hari nanti, semua ni akan berakhir..berdoalah....semoga dimakhbulkan Allah.....insyaAllah, jika kte yakin, Allah akan tunjukkan jalan.....


~kte merancang tapi Allah yg menentukan......semoga perancangan kte seiring dgn ketentuan Allah...amin....@>;-----silawatieila...

~SALAM MAULIDURRASUL~



~assalamualaikum......

sebelum berkata2 dengan lebih panjang, mari la kte sama2 berselawat ke atas junjungn kite nabi MUHAMMAD s.a.w.....semoga beroleh syafaat di akhirat sna....insyaAllah.....




di pagi yang mulia ini, ingin saya kongsi sedikit tentang siapa PENGHULU kte sebagai umat ISLAM..insan teragung yg wajib kte jadikan contoh teladan..sama2 kte hayati.....

~MUHAMMAD YA RASULULLAH ~

Nama penuh: Muhammad bin 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama bapa: 'Abdullah bin 'Abdul Muttalib bin Hashim

Nama ibu: Aminah binti Wahab bin 'Abdul Manaf

Nama datuk: Syaibah bin Hâsyim dikenal dengan nama 'Abdul Muttalib


Bapa-bapa saudara:
• Al-Harith bin Abdul Muthalib
• Muqawwam bin Abdul Muthalib
• Zubair bin Abdul Muthalib
• Hamzah bin Abdul Muthalib
• Al-Abbas bin Abdul Muthalib
• Abu Thalib bin Abdul Muthalib
• Abu Lahab bin Abdul Muthalib
• Abdul Kaabah bin Abdul Muthalib
• Hijl bin Abdul Muthalib
• Dzirar bin Abdul Muthalib
• Ghaidaq bin Abdul Muthalib

Nama Ibu susuan Rasulullah:
- Ibu susuan pertama Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab)
- Ibu susuan kedua Halimah binti Abu Zuaib As-Sa‘diah (lebih dikenali Halimah As-Sa‘diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah)


Nama isteri pertama dan usia baginda berkahwin:
Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah pada 25 tahun


Nama isteri-isteri Rasulullah:
1. Khadijah bt. Khuwailid al-Asadiyah r.a
2. Saudah bt. Zam'ah al-Amiriyah al Quraisiyah r.a
3. Aisyah bt Abi Bakr r.a (anak Saidina Abu Bakar)
4. Hafsah bt. Umar bin al-Khattab r.a (anak Saidina 'Umar bin Al-Khattab
5. Ummu Salamah Hindun bt. Abi Umaiyah r.a (digelar Ummi Salamah)
6. Ummu Habibah Ramlah bt. Abi sufian r.a
7. Juwairiyah ( Barrah ) bt. Harith
8. Safiyah bt. Huyay
9. Zainab bt. Jansyin
10. Asma' bt. al-Nu'man al-Kindiyah
11. Umrah bt. Yazid al-Kilabiyah
12. Zainab bin Khuzaimah (digelar 'Ummu Al-Masakin'; Ibu Orang Miskin)

Nama anak-anak Rasulullah:
1. Qasim
2. Abdullah
3. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra'
8. Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).[anak tiri Rasulullah]

Pengalaman bekerja Rasulullah:
  • Semenjak kecil lagi, baginda telah menternak kambing dan berniaga membantu bapa saudaranya.
  • Abu Talib telah membawa baginda ke Syam (Syria) bagi membantunya berniaga.
  • Apabila baginda telah agak dewasa, baginda telah mula menjalankan perdagangan baginda sendiri secara kecil-kecilan dan menjalankan perniagaan dengan menggunakan modal orang lain kerana baginda sedar bapa saudaranya bukanlah terdiri daripada orang yang berada dan beliau terpaksa menyara sebuah keluarga yang besar.
  • Ketika baginda berusia dua puluh lima tahun, baginda telah pergi ke Syam untuk kali kedua bagi menjalankan perniagaan Sayidatina Khadijah. Bukti Rasulullah adalah seorang ketua keluarga yang patut dicontohi: Rasulullah merupakan seorang yang pengasih. 
  • Sebagai seorang suami, baginda sering membantu isteri menjalankan urusan rumah seperti memasak, menampal pakaian yang koyak, memmbersih rumah dan menjaga anak.
  • Sebagai seorang bapa, baginda memberi pendidikan agama yang secukupnya dan menjadi seorang contoh yang baik kepada anak-anak.

Gelaran Al-Amin: Baginda merupakan seorang yang jujur, amanah dan budi pekerti. Perkataan dan perbuatan baginda sentiasa dipercayai sehingga baginda diberi gelaran al-Amin oleh masyarakat Arab Quraisy.

Sifat-sifat terpuji Rasulullah:
- Berkata benar (siddiq)
- Boleh dipercayai (amanah)
- Penyampai ajaran Islam (tabliq)
- Bijaksana (fatanah)

kepimpinan Rasulullah disebalik peristiwa banjir di kota Mekah ketika Rasulullah berusia 35thn: Kota Mekah telah dilanda banjir kilat yang menyebabkan dinding kaabah pecah dan runtuh. Kaum Quraisy telah membina semula bahagian yang runtuh. Kemudian timbul perbalahan antara ketua kaum Quraisy yang berebut untuk mengangkat dan meletakkan Hajar Aswad di penjuru sebelah timur bangunan kaabah. Perbalahan ini hampir menimbulkan peperangan. Rasulullah telah menjadi hakim bagi menentukan kedudukan Hajar Aswad dan secara tidak langsung Rasulullah telah meleraikan perbalahan antara ketua kaum Quraisy.

Peristiwa Rasulullah menerima wahyu:
- Wahyu pertama diterima Rasulullah pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Ketika itu Rasulullah berusia 40 tahun.
- Wahyu tersebut diterima baginda di Gua Hirak al-Jabar Nur.
- Surah al-Alaq, wahyu pertama yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- Wahyu kedua, surah al-Muddasir (ayat 1-7) diturunkan di Bukit Nur berhampiran Makkah.
- Wahyu kedua ini menandakan pelantikan baginda sebagai Rasulullah atau pesuruh Allah.


Tokoh-tokoh awal memeluk Islam:
• Zaid bin Harithah (anak angkat nabi)
• Ali bin Abu Talib (sepupu nabi berusia 10 tahun)
• Khadijah binti Khuwailid (isteri nabi dan orang pertama memeluk Islam)
• Abu Bakar al-Siddiq (sahabat karib)

wahyu pertama yg diterima oleh Rasulullah, masanya dan usia Rasulullah:
- Wahyu pertama iaitu dari surah al-Alaq yang berbunyi "Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dengan nama Tuhanmu yang Amat Pemurah, yang mengajar manusia dengan perantaraan (menulis, membaca). Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya."
- pada hari isnin, 17 ramadan (6 ogos 610 M)
- Berusia 40 tahun.

Keadaan Rasulullah ketika menerima wahyu:
Pada suatu ketika sedang dia bertafakkur itu datanglah malaikat kepadanya, lalu berkata: "Bacalah!" (Iqra'). Lalu Rasulullah menjawab; "Saya tidak pandai membaca." Lalu kata beliau: "Maka diambilnya aku dan dipagutnya sampai habis tenagaku. Kemudian dilepaskan¬nya aku dan dia berkata pula: "Bacalah!" Tetapi aku jawab: "Aku tidak pandai membaca!" Lalu dipagutnya pula aku sampai habis pula tenagaku.

Kemudian ditegakkannya aku baik-baik dan dikatakannya pula: "Bacalah!", yang ketiga kali, lalu berkatalah malaikat itu: "Bacalah dengan nama Tuhanmu yang telah menjadikan," sampai kepada ujung "Yang telah mengajarkan kepada manusia apa yang dia tidak tahu." Setelah sampai pada ujung ayat tersebut malaikat itu pun ghaiblah dan tinggallah beliau seorang diri dalam rasa kengerian.
Lalu beliau segera pulang kepada isterinya Khadijah. Lalu beliau berkata: "Selimutilah aku, selimutilah aku." (Zammiluuni, zammiluuni). Maka segeralah orang-orang dalam rumah menyelimuti beliau, sampai rasa dingin itu hilang. Lalu berkatalah beliau kepada Khadijah: "Hai Khadijah, apakah yang telah terjadi atas diriku ini?" Lalu beliau ceriterakan segala yang telah beliau alami itu, akhirnya beliau berkata: "Aku ngeri atas diriku."   (dipetik dr
www.iluvislam.com)

~sesungguhnya,  kte selalu sibuk mau mengambil tahu pasal tentang org yg kte suke, penyanyi kesayangan kte, pemain bola sepak yg kte minat..siapa mereka, siapa yg hadir dlm hidup mereka, ape pencapaian mereka sejarah mereka, debut pertama mereka....
tp kte terlepas pandang akan insan yg wajib kte ikut, wajib kte pegang SUNNAHnya..wajib kte contoh segala teladannye....jadi, sama2 la kte membaca coretan ini...sebagai ingatan untuk kte semua...sebagai ilmu pengetahun kte semua.....sebab X KNAL MAKA X CINTA..... kte mencanangkan yg kita mencintai RASULULLAH sedangkan kte x penah mau amik tahu sirahnye....semoga perkongsian ini memberi manfaat......  
~sampaikan lah walau sepotong ayat..........@>;------silawatieila......

Saturday, February 12, 2011

~bloggim again.............

~assalamualaikum............
welcome to my blog frens..~setulus kasih tulip~.....lm da x update...last update sehari sebelum my birthday last year...teda idea...teda masa.....thats why le x update....hihihihi...tp kalu ada yg berminat mau follow...ok gak kalu disambung balik keje2 menulis ni.....hehehehehe.......

for my firts writing..just mau cite pasal belajar keyboard tadi....heaven...best gile...thanks to myra coz sudi mengajar kami...gud job, gud effort dear sis......my first song is "ODE TO JOY"...die nye key note, lupa sudah kalu mau taip...tapi kalu mau tekan2 di keyboard tu boleh la...hihihihi...n da 2nd one is "LONDON BRIDGE"...one of my dreams, mau pandai alat muzik....teringin sangat..n penah mau daftar kelas piano masa di KK sm kak seri.......rm80 sebulan tp teda masa....huhuhu..memang heaven gile la td dpt belajar.....mngu depan mau sambung lagi......teringin mau bawak lagu blue in rhapsody...muahahahahah.....berangan jak...lagu moon sonata pn nda lepas...lepas key right hand jak....masuk left hand, fail dowh...hihihihi...xpe....keep trying...hahahhhah.....

2nd cite nk kongsi......aku tgh gian mau tgk teater ni....huhuhuhuh....latest TERIMA KASIH CINTA...best ni tapi 19feb-6mac...available ka?erm, 26 feb....ok ka?ada tayangan petang,kul 3....best ni.....roger kaki teater pasni...cm best jak ni.....huhuhuh....and next show is LAT KAMPUNG BOY SEBUAH MUZIKAL.....erm, ada sepa2 mau teman sy? die nye show 17 mac-3april.....ni patut last december tapi tunda..ganti ngn teater siti di alam fantasi......kn arrange masa ni....n budget duit...hihihihihi......yesza....





erk, da 0430 am?erm, ni malas nk bloggim ni.....mesti sampai pagi2 duk melayan...mencoret sesuatu.....kalu da start berkata2(dlm bentuk tulisan), cm nda mau benti jek...hihihih...ok la.....mau design blog ni....update post esok la.....heheheh...esok mau cite sal apa ek?erm, ok, mau cite sal arsenal punya next match la....berharap agar menang lagi....hhehheh....ok la, bye...assalamualaikum....

~love to write, love to read but need to spend more time for it..smile..love..@>;----

Monday, August 30, 2010